Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Thijs, de broer van Lise, ziet er heel gewoon uit. Hij is slim, eerlijk en grappig. Maar soms heeft hij het lastig. Als Thijs onrustig is of dingen niet goed begrijpt, kan hij heel bang of heel boos worden. Dat komt doordat het hoofd van Thijs anders werkt. Maar Lise zou haar bijzondere broertje voor geen ander willen ruilen. Een warm prentenboek over een broertje met autisme, maar vooral over de liefde tussen broer en zus.
Dutch literature --- autisme (ler) --- Prentenboeken ; verhalen --- Autisme ; verhalen
Choose an application
De dood is onbevattelijk voor ieder van ons en zeker voor kinderen, die tot op zekere leeftijd vooral leven in een concrete wereld. Voor kinderen met een autismespectrumstoornis is de confrontatie met de dood al helemaal geen eenvoudig te nemen hindernis. Onlangs verscheen in de reeks 'Afscheid nemen' een vierde deel. In Moet ik nu huilen? leggen Martine Delfos en Riet Fiddelaers-Jaspers aan ouders, verzorgers, leerkrachten en andere betrokkene volwassenen uit hoe je autistische kinderen kan begeleiden bij een (nakend) overlijden. De eerste auteur is specialiste op vlak van rouwverwerking én autisme, en staat bekend om haar educatief materiaal. De andere auteur is specialiste op vlak van rouw en doet de redactie van deze reeks
Affective and dynamic functions --- 418.7 --- autisme (ler) --- autismespectrumstoornis --- rouw: kinderen --- rouw (ler) --- 393.7 --- Afscheid nemen --- Autisme --- Dood --- Rouwproces --- Rouwproces ; kinderen.
Choose an application
familiebegeleiding --- autisme --- Psychiatry --- orthopedagogiek --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- Paediatrics --- Kinderpsychologie --- Maladies --- Psychologie de l'enfant --- Psychotherapie --- Psychothérapie --- Ziekten --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- kinderpsychiatrie --- #GBIB:CBMER --- 692 --- 462.4 --- autisme (ler) --- 616.2 --- 362.31 --- 616 --- Psychologie --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Naast de diagnose komen de specifieke technieken aan de orde in verband met leer- en gedragsstoornissen en worden de noodzakelijke voorzieningen besproken. Ook schenkt het boek aandacht aan het werken met autistische adolescenten en volwassenen. De veelvuldig aangehaalde praktijkvoorbeelden tonen aan dat autistische kinderen vaak belangrijke vooruitgang boeken met de beschreven methoden van begeleiding. De nadruk in dit boek ligt op de specifieke benadering die autistische kinderen nodig hebben. Een antwoord wordt gegeven op de vraag hoe hieraan in het gewone, dagelijkse leven vorm gegeven kan worden, thuis maar vooral ook op school.
#KVHB:Autisme --- autisme --- kinderen --- 462.4 ) Autistische kinderen --- 462.4 --- autisme (ler) --- 031956.jpg --- Autisme --- orthopedagogiek --- buitengewoon onderwijs --- 616.2 --- 376 --- Autistische kinderen --- Klinische psychologie --- specifieke problemen --- Autistische kinderen. --- specifieke problemen.
Choose an application
Vroegkinderlijk autisme is een ernstige ontwikkelingsstoornis, die voor de opvoeding van kinderen die hieraan lijden vergaande gevolgen heeft. In dit boek wordt uitvoerig aandacht besteed aan de onderkenning en behandeling van deze kinderen, waarbij zij in de leeftijdsfasen van de baby-peuter-kleuter, het schoolkind en de adolescent worden gevolgd. Het boek is geschreven voor hulpverleners verbonden aan RIAGG's, consultatiebureaus, voor huis-, school- en jeugdartsen, psychologen, pedagogen, sociaal werkers, groepsleiders en leerkrachten-maar zeker ook voor de meest betrokken: de ouders.
Autistic Disorder. --- #KVHB:Autisme --- autisme --- kinderen --- Autism --- Autism, Early Infantile --- Autism, Infantile --- Kanner's Syndrome --- Disorder, Autistic --- Disorders, Autistic --- Early Infantile Autism --- Infantile Autism --- Infantile Autism, Early --- Kanner Syndrome --- Kanners Syndrome --- infantile --- infantile. --- Autistic Disorder --- 605.2 --- autisme (ler)
Choose an application
Omdat gestoord sociaal contact de essentie vormt van autisme, moet het volgens de auteurs van dit boek ook geremedieerd worden via een benadering die vertrekt vanuit dit sociaal functioneren. Een sociaal vaardighedsprogramma kan kinderen met autisme strategieën aanleren om beter te kunnen omgaan met hun tekort aan vaardigheden voor interpersoonlijke waarneming en relatievorming. Een heleboel praktische suggesties, die de basis vormen van interventieprogramma's voor kinderen en adolescenten met autisme, worden in dit boek gegeven. Deze basisstrategieën voor sociale communicatie moeten zowel op school als thuis teogepast worden. De auteurs benadrukken dan ook voortdurend de cruciale rol die de ouders, naast de professionele hulpverleners, spelen in het succes van de interventie.
Autisme. --- Autistische kinderen. --- Sociale vaardigheden --- Kinderen. --- Psychiatrische patiënten. --- Autisme ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; autisme --- #KVHB:Autisme --- autisme --- sociale vaardigheden --- 462.4 --- emotionele problemen --- gedragsproblemen --- Autisme --- Kinderen --- Kleuters --- Peuters --- autisme (ler) --- 376.44 --- Begeleiding --- Behandelingen --- Diagnostiek --- 030712.jpg --- Autistische kinderen --- Autismespectrumstoornissen ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; autismespectrumstoornissen
Choose an application
De inhoud van dit boek sluit nauw aan bij de opleidingsfilosofie van het Opleidingscentrum Autisme en Fontys OSO. Die luidt als volgt: De meeste probleemgedragingen en emotionele problemen moeten worden gezien als symptomen. We moeten proberen om het autistische denken te begrijpen en de wereld waar te nemen en te ervaren zoals mensen met autisme dat doen. Op die manier proberen we inzicht te krijgen in de oorzaken van hun moeilijkheden. De opleidingen die we uitwerken voor professionals en voor ouders, zijn gebaseerd op deze theorie van begrijpen en preventie. Dit wordt meestal de ijsbergtheorie genoemd.Het boek illustreert deze ijsbergtheorie vanuit typische symptomen uit de feitelijke toppen van de ijsberg: sociale interactie, communicatie, gebrek aan flexibiliteit in het denken, sensoriële en motorische moeilijkheden, emotionele moeilijkheden, werkvaardigheden en werkgedrag.Daarom volgen korte oefeningen in autistisch denken als een poging om de oorzaken, en meteen de betekenis van deze symptomen, te begrijpen. Zich verplaatsen in de denk- en belevingswereld van iemand met autisme en `van binnenuit' proberen te handelen kan helpen bij het voorkomen van problemen.Dit klinkt eenvoudig, maar het is dat niet. Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om in die `andere wereld' binnen te stappen. Toch hebben kinderen met autisme leerkrachten en begeleiders nodig met een sterk inlevingsvermogen.
Aspergersyndroom. --- Autisme. --- Orthopedagogics --- Aspergersyndroom --- speciaal onderwijs --- Autisme --- Academic collection --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 735 Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Orthopedagogie --- 462.4 --- autisme --- aspergersyndroom (ler) --- autisme (ler) --- 376.44 --- Communicatie --- Denken --- Emotionele stoornissen --- Motorische stoornissen --- Onderwijs --- Sensorische stoornissen --- Sociale vaardigheden --- Werkhouding --- 080984.jpg --- Autistische kinderen --- Asperger's syndrome in children --- Patients --- Education --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
Het boek schetst de krijtlijnen voor een autismevriendelijke school. Aan de hand van voorbeelden uit het gewone onderwijs verneem je wat autisme is en welke de oorzaken ervan zijn. Leerlingen met autisme kunnen in hun gedrag erg verschillend zijn maar delen allen een specifieke manier van waarnemen en informatie verwerken. Vertrekkend van een begrip voor dat autistisch denken behandelt dit boek de verschillende aspecten van een autismevriendelijke onderwijsstijl. De sleutelbegrippen van concrete communicatie, sociale veiligheid, overzicht en voorspelbaarheid worden rijkelijk geïllustreerd met concrete tips. De bijlagen bevatten een aantal voorbeelden van concrete actieplannen voor taken en proefwerken, spreekbeurten en leeruitstappen ... Ten slotte is er aandacht voor het omgaan met probleemgedrag, met nadruk op een binnenkantbenadering en het creëren van een autismecultuur op school.
Orthopedagogics --- Psychiatry --- autisme --- Primary education --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- buitengewoon onderwijs --- Autisme ; kinderen --- 462.4 --- onderwijs --- orthopedagogiek --- probleemgedrag --- Autisme --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Kinderen --- Secundair onderwijs --- Autistische kinderen --- 474.23 --- Communicatie --- Inclusief onderwijs --- Schoolomgeving --- Sociale leven --- Stoornissen --- 462.4 ) Autistische kinderen --- autisme (ler) --- gewoon onderwijs --- kinderen --- 376.44 --- Denken --- Onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 030052.jpg --- Autisme: in onderwijs --- Didactische principes --- Scholen --- Zorgverbreding --- Orthodidactiek --- inclusief onderwijs --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornissen ; kinderen --- Kind --- School (instelling) --- Didactisch principe --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|